Žiť zdravo ako prorok Daniel: MYSLENIE

0 Blog

Prebrala som rubriku Lifestyle. Už to bol šok. Taký malý. Nabehnúť do rozbehnutej témy vôbec nie je jednoduché a ešte aj toto – myslenie. A tak som si do jednej ruky zobrala kávu a do druhej knihu, ktorú som potrebovala prelúskať. Program Daniel – zdravší život. A hneď mi tá káva prestala chutiť.

Ale dozvedela som sa zaujímavé veci. Napríklad, že taký mozog, hoci tvorí len dve percentá váhy nášho tela, využije dvadsať až tridsať percent kalórií, ktoré spotrebujeme. A tiež potrebuje až dvadsať percent kyslíka a krvi. Tvorí ho sto miliárd nervových buniek a má v sebe viac prepojení, než je hviezd vo vesmíre. Napriek tejto úžasnosti sa však o vlastný mozog nestaráme. Vrásky natrieme krémom, ale mozog? Niekedy nás môžu presvedčiť varovné signály: slabá pamäť (pamäť je horšia ako pred desiatimi rokmi), slabý úsudok alebo impulzívne konanie, problémy so sústredením, depresia, obezita a nadváha (s nárastom hmotnosti klesá schopnosť myslieť a uvažovať), málo energie (nedostatočná aktivita mozgu), chronická nespavosť (ľudia, ktorí spia menej než sedem hodín denne, majú zhoršený prísun krvi do mozgu a horšie kognitívne funkcie). Ale tomuto všetkému sa môžeme úspešne brániť.

  1. Pravidelne sa modlite

Modlitba utišuje stres a posilňuje funkčnosť mozgu. Sväté písmo hovorí: „… myslite na všetko, čo je spravodlivé, čo je mravne čisté, čo je milé a čo má dobrú povesť, čo je čnostné a chválitebné“ (Flp 4, 8). Modlitbou budujeme vzťah s Bohom a kladieme základ svojho duchovného zdravia, ale modlitba zároveň mnohorakým spôsobom prospieva aj nášmu fyzickému zdraviu a pomáha pri uvoľňovaní stresu.

  1. Naučte sa delegovať

Keď je toho veľa, jednoducho treba povedať „nie“ a spokojne poveriť úlohami ľudí okolo seba. Staré, ale osvedčené – k práci sa treba postaviť tak, aby sa aj iní mali kde postaviť.

  1. Počúvajte upokojujúcu hudbu

Hudba má liečivú moc a dokáže upokojiť vystresovanú myseľ.

  1. Pouvažujte nad upokojujúcou vôňou

Napríklad taká levanduľa znižuje hladinu kortizonu, pomáha uvoľniť sa a zmierňuje stres. Upokojujúci účinok má aj muškát, ruža, kardamón, santalové drevo a harmanček. Stačí si len vybrať tú správnu vôňu.

  1. Berte upokojujúce výživové doplnky

To je tá najjednoduchšia vec – zobrať si B vitamín, L -teanín. Pre istotu sa opýtajte lekárnika.

  1. Viac sa smejte

Smiechom bojujeme proti ochoreniam imunitného systému. Priemerné dieťa sa zasmeje približne stokrát denne. Priemerný dospelý človek sa zasmeje len dvanásťkrát za deň. Pozerajte komédie, vyberte sa na humorné predstavenie, čítajte knihy vtipov. Smejte sa aj na sebe a smejte sa prvý. Keď sa prestaneme brať vážne, zmierni sa aj náš stres.

Keď sme už uzdravili svoj mozog, musíme sa ešte pohrať so svojimi myšlienkami. Mohli by sme sa tiež zamerať na množstvo bodov. Ale to nepotrebujeme. To je výskum a úloha profesionálov. Najdôležitejším liečebným procesom v našich myšlienkach je vďačnosť. Boh nás stvoril tak, že vďačnosť lieči. Hovorí nám o tom aj sv. Pavol v Prvom liste Solúnčanom: „Ustavične sa radujte! Bez prestania sa modlite, pri všetkom vzdávajte vďaky, lebo to je Božia vôľa v Kristovi Ježišovi pre vás!“ (5, 16 – 18). Ak cítime vďačnosť, uvedomujeme si Božie dary. Keď som vďačná za zdravé jedlo, pomôže mi to lepšie sa stravovať. Keď som vďačná za to, že sa môžem hýbať, pomôže mi to udržať sa vo forme. Keď si viac všímam to, čo sa mi na priateľoch páči, prospieva to aj mojim priateľom. Stačí na to jednoduché cvičenie – každý deň si zapísať tri veci, za ktoré som vďačná. Keď si totiž svoje vďačné myšlienky zapíšem, pomôže mi to upriamiť sa na ne. Ľudia, ktorí to skúsili, hovoria, že do troch týždňov začali pociťovať zmeny vo svojom myslení a vo svojom živote. Teoreticky to ovládame všetci. Dnes ale nastal deň, keď som si zobrala maličký zápisník a zapísala si svoje prvé tri pozitívne veci dnešného dňa. Keď som ich dopísala, vybuchla som smiechom. Áno, som na správnej ceste. Kto si ešte kúpi zápisník?

Hermana Matláková, satmárka